Bakgrund:

Som vi informerat om på årsmötet kommer hela fastigheten att få fiberkabel installerad innan årsskiftet.


Styrelsen utvärderade under våren 2017 ett antal leverantörer av bredband, inklusive vår nuvarande leverantör ComHem.  Valet föll på OwnIT som kan leverera bredband med fiber till skillnad från den kabellösning vi har idag. Den lösningen erbjuder dessutom möjlighet till högre hastigheter, vilket ger en mer framtidssäker lösning. Det finns ett regeringsbeslut att 95% av Sverige skall vara fibrerat år 2020.


Styrelsen har valt att teckna ett gruppavtal m.a.p bredband med en hastighet på 1GB för samtliga lägenheter och verksamheter i fastigheten. Det innebär också att hyran kommer att höjas med 100 kr/månad och lägenhet.


OwnIT kan även leverera kabel-TV (Canal Digital), IP-TV och telefoni.

Föreningen har sagt upp avtalet med ComHem från november 2018. Tag själv reda på vad som gäller för Ditt ev. abonnemang av bredband, TV och fast telefon.


OwnIT (som ägs av Telenor) har ca 117 000 kunder, 1000 BRF inklusive de tre största BRF i Stockholm.


OwnIT kommer att skicka ut mer information inför att man under v 49 önskar tillgänglighet till varje lägenhet. Då skall man placera och montera en dosa upp till 15 meter innanför dörren. Från årsskiftet kan bl.a bredbandabonnemang upphöra så ta kontakt med ComHem i god tid. Även TV-abonnemang finns hos nya leverantören. Vi kommer ha kvar ComHem till november 2018.


Vi kommer att så mycket som möjligt hänvisa till OwnITs egen information om lösning, funktioner, utbud och kapacitet.


Har du frågor, skicka dem till styrelsen@treportaler.se. Generella frågor och svar som kan vara av intresse för många läggs ut på den här sidan.


Bredband med fiber, 2017

Frågor? Kommentarer! Maila styrelsen@treportaler.se

Kontaktperson i föreningen: Joachim Ösgård via styrelsemailen


Fortlöpande information:

Vidaredragning

För de som beställt vidaredragning av fiber kommer även detta göras av HAKAB.

Beställning av Vidaredragning och Extradragning skickar du till info@hakab.eu. Kostnaden kommer att faktureras den boende.  Då informeras om tid för vidaredragningen.

Se information om priser etc. från HAKAB i spalten till höger

18 december, från 14.00 - handpåläggning:

Kostnadsfri rådgivning av Ownit och hjälp med att komma igång. Man besöker lägenhet efter lägenhet enligt anmälningslista som kommer att finnas uppsatta i trappuppgångarna från 11/12.

Då skall modemet vara uppe och man kan få svar på frågor och hjälp med aktivering av tjänster och att koppla in datorn.


Tips! Efter driftsättning den 12/12, försök aktivera själv på ownit.se och använd den 18/12 till ytterligare frågor om Du har några.


Övriga hembesök bokas via Ownit Kundtjänst till en kostnad av 995 sek.

prel. 12 december:

Driftsättning.  Se tjänsteutbud och info om driftsättning  bland dokumenten i högerspalten Ownit kommer även att skicka hem information via brev.


Vecka 49 (start 4 december):

Placering och montering av dosor/router kostnadsfritt upp till 15 meter innanför dörren.

Du uppmanas att vara hemma då för att detta skall ske på ett så bra sätt som möjligt för Dig. 


Om Du verkligen inte kan vara hemma, finns några alternativ:

-  Lämna nyckel i servicenyckelhållaren (tuben) i ytterdörren

-  Beskriv på en lapp vart Du vill ha dosan, hur fiberdragning skall gå etc.

-  Installatörerna finns på plats från 07.00 på morgonen från den 4/12. Prata med dem och gå igenom installationen i lägenheten innan Du går till jobbet

-  Hittar Du inte installatörerna på morgonen. Ring Alexander (arbetsledare HAKAB) på 070 758 00 85 och bestäm hur ni skall göra med installation, nycklar, genomgång etc

- Är Du bortrest, prata med Alexander.


Lappar om dag och tid har lämnats i varje brevlåda - se info i högerspalten.


Det är många frågor nu - glöm inte bort att det här är första  gången för oss, men HAKAB och Ownit gör det här om och om igen.

Veckorna 47-48

OwnITs installatör drar fiber genom de tre hisschakten i fastigheten.


2017-05-18: Information på årsstämman

En representant från OwnIT deltog på årsstämman för att presentera förslaget och svara på frågor


2017- våren: Utvärdering av leverantörer av bredband

Styrelsen utvärderade ett antal leverantörer av bredband, inklusive nuvarande leverantör ComHem.  Valet föll på OwnIT som kan leverera bredband med fiber till skillnad från den kabellösning vi har idag. Den lösningen erbjuder dessutom möjlighet till högre hastigheter, vilket ger en mer framtidssäker lösning.

Frågor och Svar:

Maila styrelsen om Du undrar något. Behöver Du förtydliganden av frågor/svar nedan - fråga!

Flera av svaren  är Ownits egna svar på frågorna.

Information om  installation:

HAKAB ansvarar för installation  av fast nät och indragning och modem i lägenhet

 

Fibern dras i en vit plastkanal som är 2cm bred och 1 cm djup.

Man borrar sig in genom väggen vid ytterdörren och dra plastkanalen med fiber längs tak eller golvlist (beroende på vad man kommer överens om).

Vid  innerdörrar borrar man sig igenom väggen vid golvlisten eller uppe i taket

Prata med installatören hur man tar sig förbi stora möbler som garderober, bokhyllor etc.


Om man inte vill dra in fibern i lägenheten utan vill ha dosan i hallen, kan HAKAB installera ett eluttag i anslutning till elcentral till en kostnad av 850sek+moms.


Kontakt HAKAB: Alexander 070 758 00 85


Information om driftsättning och tjänster:

Ownit ansvarar för driftsättning och tjänsteutbud


Frågor via  Kundservice:

Vardagar 08:00-22:00 samt helger 10:00-19:00

 

Telefon: 08 525 073 00 eller epost: info@ownit.se


Fråga: Jag kunde inte vara hemma under den tid jag fått mig tilldelad. Hur gör jag nu?

Svar: Hakab kommer skicka ut nya tider om ett uppsamlingsheat för de som inte fått fibern installerad än. Man kan inte boka egna tider eller muta installatörerna. De jobbar på för fullt och ser till att alla i slutändan fått fibern installerad.


Fråga: Jag har fått fibern indragen och dosan/routern installerad men jag får ingen kontakt med internet. Varför inte?

Svar: Fibern år indragen och en dosa/router installerad. Routern kommunicerar trådlöst med datorer etc. Internet fungerar först när Ownit har driftsatt den. Det görs det datum som står angivet i det personliga brev vi alla skall ha fått hemskickade. Preliminärt 12/12. Läs brevet - det innehåller en massa bra information om anslutning, driftsättning och utbud av tjänster.

För mer information: Kontakta Ownit


Fråga: Mina kablar från ComHem-uttaget (tre-hål-i-väggen) passar inte i Ownit-boxen. Hur gör jag?

Svar: Vi kommer inte behöva ComHem-uttaget alls i framtiden för bredband eftersom föreningen sagt upp det per november 2018.

ComHem har dessutom en annan kontaktstandard än de flesta andra. Det skall vara en rund kontakt i ComHem-uttaget och en vanlig nätverkskontakt i andra ändan.

Det går att koppla in den i Ownit-dosan/routern men man skall göra det underifrån.

För mer information: Kontakta Ownit


Fråga: Kan man få en tilläggsinstallation av trådlös kommunikation mellan router och ytterligare tv?

Svar: Går ej. Kan beställas mha CAT6-kabel när installation görs.


Fråga: Hur får jag bredband till mina datorer från dosan och wifi till smartphones och datorer i praktiken från dosan? Vad finns i dosan som skall placeras i lägenheten?

Svar: Om man vill få ut den bästa hastigheten så är alltid trådbundet att rekommendera, och det finns 4 portar för detta i routern. Givetvis fungerar det bra att köra trådlöst också från routern och den har trådlöst nätverk inbyggt, samt IP-telefonimodem inbyggt för de som vill använda detta. När man vill koppla på routern mot tex sin smartphone så går man in på telefonen och söker efter routern via Wifi i telefonen. Sedan behöver man skriva in lösenordet på routern för att telefonen ska bli uppkopplad. Lösenordet sitter på routern.


Fråga: Är dosa både fiberingång och medieomvandlare som sedan kopplas till router? Eller behövs dosa – medieomvandlare separat och router

Svar:  Dosan som sätts upp är en fiberkonverter/router som har trådlöst nätverk inbyggt och IP-telefonimodem inbyggt. Så man behöver inte köpa en extra router.


Fråga: Om jag sätter dosa mm(?) i hallen kommer trådlös wifi nå runt i lägenheten?

Fråga: Router och dosa behöver väl båda el. När vi får hjälp med elinstallation och dosa och router sitter nära – kan ni lösa det på ett vettigt sätt?

Svar: I avtalet vi skrivit med föreningen ingår 15 meters vidaredragning för de som vill ha detta. Routern kräver el, så då kan det vara lämpligt att placera den i närheten av ett eluttag. Alltid bra om man kan vara hemma när installatören kommer, så att man får routern exakt där man vill ha den.

Det är omöjligt att svara på om den trådlösa signalen kommer nå runt i hela lägenheten, men tipset är att utgå ifrån sig själv. Var brukar man sitta mest att surfa. När man funderat ut detta så rekommender jag att man sätter den på en central plats i lägenheten. Den trådlösa signalen påverkas av avstånd till sin bärbara dator, samt tjocklek på väggar.


Fråga: Bredbandsabonnemang– Kan man ha en annan bredbandsleverantör än Ownit?

Svar: Nej, inte genom fibernätet. Föreningen har ett koaxialnät via Com hem och det går att använda för bredband om man skulle vilja detta. Dock så blir priset betydligt lägre med Ownit och prestandan blir också bättre.


Fråga: Hur länge gäller avtalspris på 100kr/månad för 1GB/s för oss lägenhetsinnehavare?

Svar: Föreningen har tecknat ett 3-årigt kontrakt med OwnIt


Fråga: Ip – telefoni – Om jag vill ha ip-telefoni – hur ansluts den i praktiken?

Svar: Då använder man uttaget för IP-telefoni i routern och drar en RJ11 kabel (telefonsladd) till sitt första befintliga telefonuttag där man sätter i ett sk gristryne. Sedan går det att använda sina telefoner som vanligt i alla uttag i lägenheten.

Har man renoverat bort sina gamla telefonuttag så kan man sätta in en laddningsstation direkt i routern via Rj11 uttaget. Sedan kan man ladda sina trådlösa telefoner i laddningsstationen när man inte använder dem. En beskrivning av detta kommer komma med Ownits utskick.


Fråga: Hur ansluts TV till dosan? (Det har stor betydelse för placering av dosan). 

Svar: Om man väljer att teckna ett IPTV-abonnemang (valfritt att göra detta) så använder man en port i routern (tror det är port 3 eller 4). Där sätter man i en vanlig datakabel och i andra änden sätter man in en HD-box (TV-box) som man får när man beställer IPTV från Ownit. Från HD-boxen så använder man en HDMI in i T


Fråga: Kabel från dosan? Trådlös möjlighet och krävs för det?

Svar: Det finns ingen möjlighet i dagsläget att köra trådlös IPTV, men det är något vi tittar på just nu och det kommer komma. Exakt när vet jag ej. Det är inte klart än.





Uppdaterat: 2017-09-10